REGULAMIN RADY RODZICÓW
PRZEDSZKOLA NR 6 „ZDROWE JAGÓDKI” W ORZESZU- ZAWIŚCI
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rada Rodziców jest organem działający na terenie przedszkola. Stanowi reprezentacje rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola Nr 6 „Zdrowe Jagódki”w Orzeszu- Zawiści.
CELE I ZADANIA RADY RODZICÓW
Do kompetencji stanowiących Rady Rodziców należy:
a) uchwalanie regulaminu swojej działalności Do kompetencji opiniodawczych Rady Rodziców należy:
a) delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora
b) występowanie do dyrektora przedszkola i innych organów placówki, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola
c) opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu
d) opiniowanie przedłożenia kadencji dyrektora
e) opiniowanie podjęciadziałalności w przedszkolu przez stowarzyszenie lub inna organizacje
f) nadanie imienia, nazwy przedszkola
g) wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela
Rada Rodziców uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do ciągłego podnoszenia pracy placówki i zaspokajanie potrzeb dzieci poprzez:
a) organizowanie prac społecznych użytecznych na rzecz przedszkola
b)pozyskiwanie środków materialnych
c) wzbogacanie wyposażenia przedszkola w pomoce naukowe
d) udzielanie przedszkolu pomocy materialnej poprzez dobrowolne wpłaty
e) udział w organizowaniu działalności kulturalnej i uroczystości przedszkolnych
TRYB POWOŁYWANIA RADY RODZICÓW
W skład Rady Rodziców wchodzi po trzech przedstawicieli z każdego oddziału, wybranych w tajnych wyborach na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców w nowym roku szkolnym Z każdej grupy wybiera się po trzech przedstawicieli spośród pięciu zaproponowanych przez rodziców kandydatów Rodzice dzieci danej grupy głosują tajnie oddając jeden głos na wybranego przez siebie kandydata spośród pięciu kandydatów do rady Gdy liczba kandydatów jest większa niż 3 w nadym oddziale o wyborze decyduje większa liczba uzyskanych głosów Trzy osoby z każdego oddziału z największą liczba głosów wchodzą w skład rady rodziców Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna, wybrana w głosowaniu jawnym sposób uczestników zebrań w poszczególnych oddziałach Do komisji skrutacyjnej nie mogą wchodzić osoby kandydujące do Rady Rodziców
STRUKTURA RADY RODZICÓW
Na pierwszym zebraniu Rady wybrany zostaje: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz, skarbnik, dwóch przedstawicieli do komisji rewizyjnej oraz członków rady. Odstąpienie od udziału w Radzie Rodziców może nastąpić w drodze
a) złożenie rezygnacji, która wymaga akceptacji Rady Rodziców
b) odwołanie na wniosek rodziców lub członków Rady po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
ZADANIA CZŁONKÓW RADY RODZICÓW
Do zadań przewodniczącego Rady Rodziców należy:
a) Kierowanie całokształtem Rady Rodziców
b) Opracowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok szkolny, z uwzględnieniem zadań wynikających z rocznego planu pracy przedszkola
c) Współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców, włączenie ich do realizacji planów pracy
d) Zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady
e) Kierowanie działalnością finansową Rady
f) Przekazywanie dyrektorowi opinii i postulatów Rady Rodziców dotyczących przedszkola
Do zadań skarbnika należy:
a) Czuwanie nad rytmiczną realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami Rady Rodziców
b) Sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych Rady, kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wpłaty
c) Prowadzenie całokształtu prac finansowych zgodnie z przepisami o prowadzeniu gospodarki finansowej i rachunkowej
Do zadań sekretarza należy:
a) Prowadzenie dokumentacji
b) Protokołowanie zebrań Rady Rodziców
c) Prowadzenie korespondencji
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
a) Dokonanie dwa razy w roku kontroli dokumentów finansowych i stanu gotówki w kasie Rady Rodziców
b) Składanie rocznego sprawozdania z działalności finansowej Rady Rodziców
ZADANIA DZIAŁANOŚCI RADY RODZICÓW
Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok.
W skład Rady Rodziców nowej kadencji mogą wchodzić osoby będące członkami Rady rodziców w poprzednim roku
Zebrania Rady Rodziców zwołuje i prowadzi przewodniczący
W zebraniach powinna uczestniczyć przynajmniej połowa członków
Prowadzący zebrania zaprasza do udziału z głosem doradczym dyrektora przedszkola i ewentualnie innych członków Rady Pedagogiczne
Zebranie Rady Rodziców są protokołowane i stanowią dokumentację przedszkola
Protokół z posiedzenia sporządza sekretarz
Rada Rodziców posługuje się: Rada Rodziców Przedszkola nr 6 „Zdrowe Jagódki” w Orzeszu-Zawiści
ZASADY DZIAŁANOŚCI FINANSOWEJ RADY RODZICÓW
Podstawowe zasady działalności finansowej
Fundusze Rady Rodziców powstają z dochodów osiąganych z własnej działalności, dobrowolnych składek rodziców, wpłat osób prywatnych i fizycznych
Środki te mogą być przeznaczone na zakup zabawek, pomocy dydaktycznych, wyposażenie przedszkola, opłacanie teatrzyków, koncertów, wycieczek, imprez okolicznościowych i upominków dla dzieci, warsztatów szkoleniowych dla rodziców
Podstawą działalności finansowej jest roczny plan finansowy zatwierdzony na pierwszym posiedzeniu Rady w nowym roku szkolnym.
Plan finansowy opracowuje się na okres od 1 września danego roku do 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego
Planowane na dany rok szkolny dochody i wydatki powinny być zestawione w formie zbilansowanego planu finansowego
Rada Rodziców upoważnia dyrektora przedszkola do dysponowania funduszem Rady zgodnie ustalonym regulaminem i preliminarzem wydatków
Przyjmowanie wpłat:
wysokość minimalnej składki na rzecz Rady Rodziców ustala się na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższa lub niższą składkę od ustalonej Rodzice wpłacają składkę jednorazowo, półrocznie, kwartalnie, miesięcznie wg swego uznania i możliwości na rachunek bankowy Rady Rodziców lub do kasy Rady Rodziców Rozliczenia z organizowanych dochodowych imprez jednorazowych powinny być udokumentowane odpowiednimi dowodami i protokołami które dołącza się do właściwego zestawienia lub oświadczenia osób Wykazanie zestawieniem kwoty powinny wynikać z załączonych do rozliczenia dowodów (rachunków), uzasadniające poszczególne pozycje dochodów i wydatków rozliczonej imprezy Rozliczenie ogólne imprezy, razem z załączonymi dokumentami i rachunkami, przechowuje się na zasadach ogólnie obowiązujących, łącznie z innymi dowodami księgowymi Do księgi dochodów i wydatków wpisuje się tylko jedną kwotę uzyskanych dochodów i ogólna kwotę poniesionych w związku z daną imprezą kosztów- w jednej pozycji zapisów Rada ma wydzielone konto bankowe Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje dyrektor i Rada poprzez dwie osoby upoważnione.
Dokonywanie wpłat
Za podstawę dokonywania wpłat mogą służyć tylko oryginalne dowody księgowe (rachunki, faktury) W razie niemożliwości otrzymania oryginalnych rachunków na udokumentowaniu drobnych wydatków może być sporządzony dowód zastępczy w formie oświadczenia podpisanego przez osobę, która dokonała wydatku Wypłaty z konta mogą dokonywać tylko osoby upoważnione i wybrane na pierwszym posiedzeniu Rady Rodziców w nowym roku szkolnym Księgowość
Fundusze Rady Rodziców oraz obrót gotówki są księgowane w księdze dochodów i wydatków Do księgi wpisuje się wszystkie operacje finansowe w porządku chronologicznym Zapisy księgowe powinny być prowadzone w sposób czytelny i trwały Dokumenty stanowiące podstawę zapisu w księdze dochodów i wydatków przechowuje się w teczce w kolejności zapisów Sprawozdawczość i kontrola
Skarbnik składa sprawozdanie z przebiegu wykonania planu finansowego na posiedzeniu Rady dwukrotnie w ciągu roku szkolnego w styczniu i w czerwcu W początkach września następnego roku szkolnego przewodniczący Rady składa pełne sprawozdanie z wykonania planu finansowego i rzeczowego za ubiegły rok szkolny Sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego powinno być zbadane przez komisję rewizyjną, która zobowiązana jest sporządzić z tej czynności odpowiedni protokół O wynikach dokonanej kontroli i o nasuwających się wnioskach komisja rewizyjna informuje każdorazowo Radę Rodziców i dyrektora przedszkola
PODEJMOWANIE UCHWAŁ
Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków głosowanie odbywa się w trybie tajnym Uchwały Rady numerowane są w sposób ciagły w danym roku szkolnym Opinie Rady wydawane są w takim samym trybie jak uchwały
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie może być podjęta większością głosów członków obecnych na zebraniu Rady Regulamin obowiązuje wszystkich członków Rady
Regulamin Rady Rodziców zatwierdzony dnia.27.09.2011r.
W regulaminie Rady Rodziców Przedszkola nr 6 „Zdrowe Jagódki” w Orzeszu- Zawiści wprowadzono zmiany:
Pkt III TRYB POWOŁYWANIA RADY RODZICÓW
w pkt 5. dodaje się podpunkt
a) Spośród trzech przedstawicieli Rady Rodziców ( z każdego oddziału wybiera się przedstawiciela grupy, osoba z największa liczbą uzyskanych głosów), która wchodzi w skład prezydium Rady Rodziców
Pkt IV STRUKTURA RADY RODZICÓW
zmianie ulega pkt 3.
Pkt 3. Komisje rewizyjną tworzą pozostali członkowie Rady Rodziców ( nie wchodzący w skład prezydium Rady Rodziców)
a) w czasie wypełniania powierzonych zadań związanych z pracą komisji rewizyjnej dobiera się do komisji z każdej grupy jedna osobę spośród wybranych „trójek” grupowych a nie będących przedstawicielem grupy w prezydium Rady Rodziców
|